ESC 2007, Helsingfors

Har blivit väldigt lite tid vid datorn den här veckan, så ifall ni tycker att jag har lyst med min frånvaro så kan jag säga att jag har varit djupt försjunken i skolarbete varvat med vila på grund av förkylningen (en riktigt envis sådan!) men även vårstädat (vilket fick förkylningen att blossa upp något - smart drag, Sofie!)
 
Ikväll är det ESC 2007, och jag ser framemot en riktigt spännande och nagelbitande final! Otroligt svårt att tippa vem som skulle kunna ta hem guldet... Årets ESC är en salig kompott av arga tjejer, pojkband, Idol-vinnare i diverse länder, knäpproliga låtar (läs Ukraina...), operatechno och flygplanspersonal.

Såhär tycker jag om årets bidrag i finalen:


1. Bosnien-Hercegovina | Maria - Nameless River.

Videon är förslående vacker liksom sångerskan. Men nu är det ju inte det som spelar roll, utan låten.
Låten är pampig och känns välgjord, men känns som att den är femton minuter lång och inte tre.
 

2. Spanien | D'Nash - I Live You Mi Vida.

Pojkband är inte min grej. En "in-och-ut" låt i mina öron.  


3. Vitryssland | Koldun - Work Your Magic.

Vitrysslands Idol-Måns? Låten har faktiskt växt lite sen jag hörde den första gången. Om några lyssningar till kan jag nog kanske ge den godkänt. Men kan inte komma ifrån att den känns för vanlig.


4. Irland | Dervish - They Can't Stop The Spring.

Underbar inledning. Jag är svag för irländsk folkmusik... Men den här når ändå inte ända upp. Känns fort enformig och jag vill liksom trycka på en "spola-fram-till-nästa-låt-knapp".


5. Finland | Hanna - Leave Me Alone.

Medryckande, den här gillar jag! Börjar genast spreta och vifta med tårna i takt och refrängen sätter sig fort och jag sjunger med. Fantastisk röst.


6. Makedonien | Karolina - Mojot Svet.

Pianot i inledningen ger mig gåshud varje gång - så vackert! Den här låten har verkligen växt sedan jag hörde den första gången. Karolina har underbar röst, om än det brister lite ibland... Klart en favvo! 


7. Slovenien | Alenka Gotar - Cvet Z Juga.

En låt som har några höjdpunkter, men de höjdpunkterna är för få och lyckas inte övertyga mig att gilla låten.


8. Ungern | Magdi Ruzsa - Unsubstantial Blues.

Låter till och från som Jill Johnson "Hopeless Devoted To You". Stör mig så mycket på det att jag nästan glömmer bort att lyssna på låten - varje gång. Men sångerskans fylliga, djupa, klara sångröst får definitivt en femma av fem.


9. Litauen | The 4 Fun - Love Or Leave.

Här kommer programmets första paus där jag ska passa på att poppa mer popcorn och gå på toaletten.


10. Grekland | Sarbel - Yassou Maria.

Har aldrig varit något fan av Ricky Martin och diverse kopior men aouch, jag gillar den här låten! Killen liksom refrängen känns kaxig och är verkligen medryckande!
 

11. Georgien | Sopho - Visionary Dream.

Här har vi Sofies musiksmak i ett nötskal! Lite opåtagligt, lite spretigt, lite mystiskt och framförallt vackert och oförutsägbart. För tankarna till min tidiga tonårsidol Björk.
 

12. Sverige | The Ark - The Worrying Kind.

Texten har ett djup och dom är ju, som Charlotte Perelli sa i förprogrammet, äkta. Synd att låten är så sönderspelad på radio, jag har slutat ryckas med. Men naturligtvis hoppas man ju på vinst för Sverige.


13. Frankrike | Les Fatals Picards - L'amour À La Francaise.

Refrängen är bra och jag gillar killens röst och mellanspelen. Men någonting känns tillbakadraget och låten öser inte som den verkligen till sin fördel skulle borda göra (väntar ständigt på att trummorna ska dra igång lite mer). Men klart godkänd! 


14. Lettland | Bonaparti.Iv - Questa Notte.

Kvällens andra paus. 


15. Ryssland | Serebro - Song #1.

I refrängen tänker jag direkt på Elin Lanttos "Money" som hon tävlade med i årets Melodifestivalen.
Men de här tjejerna sjunger betydligt bättre och låten är medryckande, kaxig, tuff och en favorit hos mig!
 

16. Tyskland | Roger Cicero - Frauen Regier'n Die Weit. 

Detta kan jag inte annat än gilla! Klockren sång och mysig jazz. Och pianospelen...! *mm mm mm* :-) Låten är en skön utstickare med tanke på sin genre.  


17. Serbien | Marija Serifovic - Molitva.

Detta ska ju tydligen vara en storfavorit. Fin röst, tilltalande refräng, intetsägande.


18. Ukraina | Verka Serdutjka - Dancing Lasha Tumbai.

Vad är detta egentligen?! Knastechno? En tyskalektion? Barndans? En kulrebellisk ESC-låt? Sitter mest och gapar och kliar mig i huvudet. Kan liksom inte greppa den.  


19. Storbrittannien | Scooch - Flying The Flag (For You). 

Nämen huga, var är spyhinken?! Här har vi vanligaste ackordföljden till halvdana sångröster, meningslös text och urvattnad trummaskin. Känns bara billigt, pinsamt och som något man rört ihop i sista stund.
 

20. Rumänien | Todomondo - Liubi, Liubi, I Love You.

Ytterligare en svårgreppad låt. Varför ska den gå fortare och fortare och ha så många osamspelta sångare? 
Enformig.


21. Bulgarien | Elitsa Todorova & Stojan Jankulov - Voda.

Som musikälskare och ständigt törstande efter något nytt som överraskar öron och sinne så fullkomligt älskar jag den här låten! Sångerskans "hih" som återkommer flera gånger i låten, de läckra trummorna och bara själva framträdandet är så HÄFTIGT och sticker ut. Snabbt hamnade denna låt, liksom Georgiens, i min MP3 och jag får aldrig nog! Fantastiskt.


22. Turkiet | Kenan Dogulu - Shake It Up Shakerim.

I sommar vet jag vilken låt vi kommer att få dansa till på Statts dansgolv! I början var jag skeptisk och tyckte att den var enformig men nu... *svänger lite motsträvigt på höfterna i takt med r'n'b dunket*


23. Armienien | Hayko - Anytime Time You Need.

Oj, lyssnade jag på en låt??  *anstränger mig för att lyssna*... Oj, lyssnade jag på en låt?!
Gud, intetsägande och tråkigt.

 
24. Moldavien | Natalia Barbu - Fight.

Ytterligare en av mina favoriter :-) Påminner om Finlands bidrag. En låt med budskap, förträfflig sångröst, tuff tjej. Älskar violinspelet!



Vilken är eran favorit ikväll?

Ska kika in hos er lite senare idag, nu väntar projektarbete.
Ha en underbar lördag!! :-)
♥ Kram, Sofie.
 
 

  

  

  


  





   

Kommentarer
Postat av: EVA

Jag röstar på FINLAND ikväll !!! Helt klart...då inte min superfavvolåt med Eirikur gick vidare ( SKANDAL !!! ). Annars så hoppas man u på The Ark...för den låten är så bra och de är så proffsiga...

Ha en fin kväll !

KRAM EVA

Postat av: heidi

Jag gleder meg å høre The Ark, har inte gjort det ennu, och den skal vara bra seier dom i dom norska tidningarna iallefall. Vi er ju inte med.

2007-05-12 @ 18:08:55
URL: http://julie-k.blogspot.com
Postat av: Lilla My

Jag har bara hört den svenska så alla blir en överraskning.Ha en trevlig helg!

2007-05-12 @ 19:27:39
URL: http://myslivochhem.blogspot.com
Postat av: Niklas

Bulgarien var min favorit...dessutom tror jag att jag har blivit förälskad i Elitsa Todorova...

2007-05-13 @ 06:00:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback